De ceremoniemeester

ceremoniemeesterEen ceremoniemeester, soms kom je hem tegen bij een feest, vooral bij een bruiloft. Wat is dat eigenlijk voor iemand en wat zijn zijn taken?

Een ceremoniemeester is iemand die de regie heeft over het feest. Het is ook degene die alle praktische zaken uit handen neemt van degene(n) die het feest geeft (of geven). Vooral bij een bruiloft komt het vaak voor dat er een ceremoniemeester is. Vaak een vriend of vriendin van het bruidspaar. Hij zorgt er dan voor dat vragen en problemen worden opgelost zonder dat het bruidspaar steeds wordt lastiggevallen.

De ceremoniemeester is het aanspreekpunt voor de gasten op de dag van het feest, maar ook in de periode daarvoor. Je kunt bij hem terecht

  • voor praktische vragen, over de lokatie van het feest en over hotels in de buurt
  • met vragen over gewenste cadeaus
  • als je iets wilt organiseren, bijvoorbeeld een groot cadeau wilt geven waar anderen aan kunnen bijdragen, de ceremoniemeester kan dit ook zelf voorstellen
  • als je iets wilt voordragen of iets wilt opvoeren, de ceremoniemeester weet daar wel of niet prijs op wordt gesteld
  • en met praktische vragen op de dag van het feest

Wie de ceremoniemeester is (soms is er zelfs meer dan één ceremoniemeester) vind je op de uitnodiging.

Geef je zelf een groot feest, dan kan een ceremoniemeester je veel uit handen nemen. Het is belangrijk dat hij goed op de hoogte is van afspraken die je hebt gemaakt. Spreek ook af wanneer je wilt dat hij met je overlegt.

Laat hem of haar ook weten wat je wat je (beslist niet) wilt als het gaat om een vrijgezellenfeest. Mocht je een vrijgezellenfeest verwachten, dan heb je de organisatie daarvan niet in de hand, maar je kunt er wel voor zorgen dat de ceremoniemeester jullie wensen respecteert.

Wat doet een ceremoniemeester?

Taken van een ceremoniemeester zijn

  • helpen bij het draaiboek voor je feest
  • ervoor zorgen dat op de dag van het feest iedereen op het goede moment naar de juiste plaats gaat
  • ervoor zorgen dat je de ringen niet vergeet
  • je herinneren aan het meenemen van je bruidsboeket
  • het betalen van de band
  • het maken van een planning voor stukjes, liedjes, gedichten, wil je dergelijke dingen niet dan kun je dat natuurlijk ook aan de ceremoniemeester laten weten
  • coördineren van een gezamenlijk cadeau van de gasten of het beheren van de cadeaulijst
  • ervoor zorgen dat cadeaus na afloop van het feest bij je thuis komen
  • beantwoorden van vragen van gasten, van de band, van de lokatie

En denk er goed over na of iemand geschikt is. Een goede ceremoniemeester is

  • een goede gastheer of gastvrouw
  • iemand die goed kan improviseren
  • en die je kunt vertrouwen

Zorg ervoor dat de ceremoniemeester op de dag van het feest, herkenbaar is, zodat je gasten weten bij wie ze terecht kunnen.

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via WhatsAppDelen via LinkedInDelen via E-mail

Geef een reactie

Naam *
E-mail *
Website